Maak werk van ernstige misstanden Amsta-huizen

29 april 2013

Maak werk van ernstige misstanden Amsta-huizen

De SP wil dat de gemeente actie onderneemt tegen de ernstige misstanden in De kleine Johannes en Villa Spijker van zorginstelling Amsta. SP-raadslid Laurens Ivens: "Ouders en verzorgers luiden de noodklok maar VVD-wethouder Van der Burg wijst naar de Inspectie voor de gezondheidszorg. Intussen wordt er niets aan de situatie gedaan. Het is hoog tijd dat de klachten serieus worden genomen dat de wethouder in actie komt."

In De kleine Johannes en Villa Spijker wonen mensen met een verstandelijke beperking die intensieve zorg nodig hebben. Ouders en verzorgers melden dat het slecht gesteld is met de kwaliteit van de zorg. De lichamelijke hygine van de bewoners is slecht, er is sprake van ondervoeding onder bewoners, steeds wisselende verzorgers en te weinig personeel. Ouders hebben het gevoel dat Amsta hun klachten hierover niet serieus neemt en voelen zich als ‘lastig’ weggezet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg kijkt volgens de ouders slechts naar hoe de situatie op papier geregeld is.

De SP vindt het een slechte zaak dat het stadsbestuur tot nu toe bemoeienis in deze kwestie afwijst. Ivens: "Het stadsbestuur zou zich zorgen moeten maken over de leefsituatie van alle Amsterdammers, ook als zij in een instelling voor verstandelijk gehandicapten wonen. De verhalen die de ouders vertellen zijn schokkend. Wij willen dat het stadsbestuur hierover met Amsta in gesprek gaat." Samen met het CDA, GroenLinks en de PvdA heeft de SP het stadsbestuur om opheldering gevraagd.