Op Koninginnedag fietsend door IJtunnel naar Noord

11 april 2013

Op Koninginnedag fietsend door IJtunnel naar Noord

De SP wil dat stadsdeel Noord toegankelijk blijft op Koninginnedag en stelt daarom voor de IJtunnel deels open te stellen voor fietsers. Dit is nodig omdat het Buiksloterwegveer vanaf 17:30 uur niet meer kan varen vanwege de Koningsvaart. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het belooft een drukke feestdag te worden, zorg dat mensen uit Noord daar ook volop aan mee kunnen doen."

Op 30 april zal op het IJ de zogenoemde Koningsvaart plaatsvinden. De ingehuldigde koning en koningin zullen dan met een bootje een rondvaart maken vanaf het Filmmuseum naar het Muziekgebouw aan het IJ. Het gebied is daarom vanaf het begin van de avond gesloten voor de veerboten. Noord is dan voor fietsers enkel te bereiken via het Houthavenveer of de Schellingwoudebrug.

Als het aan de SP ligt wordt Noord niet afgesloten van de rest van Amsterdam. Ivens: "Dat is ook belangrijk omdat er veel kijkers worden verwacht bij de Koningsvaart en als zij makkelijk naar Noord kunnen verdeelt dat de drukte. Fietsen door n tunnelbuis van de IJtunnel moet mogelijk zijn, ook nu wordt regelmatig een tunnelbuis afgesloten en op Koninginnedag is de binnenstad nagenoeg afgesloten voor autoverkeer." De burgemeester heeft toegezegd dit voorstel serieus te overwegen.