Stad moet blijven bouwen

22 april 2013

Stad moet blijven bouwen

De SP vindt het onverstandig dat het gemeentebestuur bijna alle bouwplannen stopt. Van de 66.000 woningen waar ooit plannen voor waren lijken er nu nog maar 11.000 gebouwd te gaan worden. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Er is een enorme behoefte aan woonruimte en daarvoor is het noodzakelijk om flink te blijven bouwen. Daarnaast zorgt de bijna volledige bouwstop in Amsterdam voor een verlies aan werkgelegenheid. Met dit plan wordt dus geen Amsterdammer geholpen. Het stadsbestuur lijkt met de rug naar de realiteit te staan."

Het stadsbestuur heeft besloten om met de meeste bouwprojecten te stoppen om de financiële risico's voor de gemeente te beperken. Ivens: "Risico's beperken is goed maar de gemeente moet niet verlammen. Er liggen vele tientallen miljoenen op de plank voor nieuwe plannen en de opkoop van prostitutiepanden. Gebruik dat voor wat echt maatschappelijk noodzakelijk is: ga bouwen."

Het stadsbestuur wil alleen nog verder met bouwprojecten die binnen vier jaar geld opbrengen. Ivens vindt dat zorgelijk: "Het stadsbestuur stelt zich nu op als zakenbank. Voor veel projecten geldt dat ze pas later geld opbrengen. Het is zonde om nu niet te investeren in die toekomstige opbrengsten en tegelijkertijd de werkgelegenheid in de stad te behouden. De bedachte maatregelen lijken me moeilijk te verkopen aan woningzoekenden en werkloze bouwvakkers voor wie de crisis zo alleen verergert."