Offensief tegen huurverhoging gestart

24 augustus 2013

Offensief tegen huurverhoging gestart

De SP is begonnen aan een grote actie voor betaalbaar en fatsoenlijk wonen in Amsterdam. Er worden 100.000 raamposters verspreid tegen de huurverhoging. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Zowel de regering als het stadsbestuur verkwanselen de betaalbaarheid en toegankelijkheid van Amsterdam. Wij roepen Amsterdammers op de poster achter hun raam te plakken en te laten zien dat zij het oneens zijn met de huurverhogingen die de regering ons oplegt."

Door de plannen van de regering betalen Amsterdammers de komende vier jaar - afhankelijk van het inkomen - elk jaar 4 tot 6,5 procent extra huur. De huurverhogingen gaan net zo lang door tot de maximale huur volgens de puntentelling bereikt is. In totaal betalen alle Amsterdammers gezamenlijk in vier jaar 180 miljoen euro aan extra huurverhogingen, bovenop de inflatie.

Zaterdag 24 augustus werd in de Burgemeester Tellegenbuurt (in de zuidelijke Pijp) de campagne afgetrapt. Tientallen SP'ers spraken met vele buurtbewoners over het wonen in deze buurt en over de huurverhoging. Ivens: "In deze buurt blijken redelijk wat mensen te kampen met veel achterstallig onderhoud. Voor deze huurders valt de huurverhoging van minister Blok extra rauw op hun dak. Veel mensen wonen met plezier in deze buurt en willen dat graag zo houden. De poster werd dan ook graag door deze buurtbewoners opgehangen."