Maak een succes van gratis ov voor ouderen

1 september 2013

Maak een succes van gratis ov voor ouderen

Vanaf 1 september is het eindelijk mogelijk voor 65+'ers met een laag inkomen om gratis in Amsterdam met het ov te reizen. De SP strijdt hier al sinds 2006 voor en is dan ook heel blij dat de ouderen nu eindelijk gebruik van deze voorziening kunnen maken. Het gaat in eerste instantie nog wel om een proef. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Eigenlijk is zo’n proef natuurlijk niet nodig. Het gaat om de vraag of de politieke wil er is om deze groep gratis ov aan te bieden. Met het gratis ov kunnen deze arme ouderen onder de mensen blijven. Daar kan toch niemand tegen zijn?"

Nog voordat het gratis ov beschikbaar was hebben al ruim 3000 ouderen zich aangemeld. Ivens: "Zo'n 17000 ouderen zullen in aanmerkingen komen voor het gratis abonnement. Wij vinden dat de gemeente de komende maanden veel aandacht moet besteden aan deze voorziening voor ouderen. Hoe meer mensen tevreden zijn met hun gratis abonnement, hoe groter de kans dat de proef als succes wordt betiteld en hoe groter de kans dat dit een blijvende voorziening zal zijn."