SP wil opheldering over asbestblunders Louweshoek

15 januari 2014

SP wil opheldering over asbestblunders Louweshoek

De SP in stadsdeel Nieuw-West wil opheldering over de misstanden rondom de asbestsanering in Louweshoek. SP-fractievoorzitter in het stadsdeel Erik Bobeldijk: "Het is schandalig hoe met de gezondheid van de bewoners wordt omgesprongen. Het stadsdeel moet het opnemen voor de bewoners en corporatie Woonzorg moet heel snel aan de slag om verdere fouten uit te sluiten."

Vorig jaar bleek dat er in de woonblokken naast het Slotervaartziekenhuis, de Louweshoek, asbest zit. Onlangs is een bedrijf begonnen met het opruimen van de asbest, maar dat bedrijf maakt levensgevaarlijke fouten. Zo werd een bewoner verteld dat hij tussen 12 en 17 uur de werkzaamheden zouden zijn, maar toen hij om 9:30 zijn huis verliet, kwam hij midden in de werkzaamheden terecht tussen mannen in witte pakken.

Intussen zijn de werkzaamheden stilgelegd. De SP wil snel een debat in de deelraad. Bobeldijk: "Het stadsdeel moet in gesprek met de corporatie die deze huizen beheert. Er moet snel een oplossing komen voor het asbestprobleem. Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de gezondheid van de bewoners niet voor de volle 100 procent gegarandeerd kan worden, moeten de bewoners een alternatieve slaapplek aangeboden krijgen."