Protest tegen Singelgrachtgarage leeft

21 februari 2014

Protest tegen Singelgrachtgarage leeft

Het protest tegen de Singelgrachtgarage is nog steeds springlevend. Dat bleek op een bewonersavond donderdagavond over de veranderingen die de garage voor buurtbewoners betekent. Zo’n honderd bewoners waren daar aanwezig om hun ongenoegen kenbaar te maken. Deelraadslid voor de SP in stadsdeel West Geert van Schaik: “De stadsdelen Centrum en West hebben deze garage er tegen de zin van de bewoners doorheen gedrukt. Op 19 maart kunnen mensen nog het verschil maken. De SP wil de komst van deze garage ongedaan maken.”

De parkeergarage onder de Singelgracht moet plek bieden aan 800 auto’s, maar zal tientallen miljoenen kosten. Bovendien kleven er grote financiele risico’s aan de bouw van de garage. De SP wil dat de miljoenen beter worden besteed en is tegen de aanleg van de parkeergarage.

Op donderdagavond was een inspraakavond gepland in het Marnixbad. Terwijl het stadsdeel gerekend had op zo’n twintig bezoekers, kwamen zo’n honderd buurtbewoners opdagen. De bewoners waren boos op het stadsdeel dat tegen hun zin in de garage wil aanleggen. Ook heerste er grote onvrede over hoe het stadsdeel omgaat met bewonersinbreng over de uitvoeringsplannen van het stadsdeel. Volgens van Schaik is de verkiezingsdag van 19 maart belangrijk voor de komst van de parkeergarage: “Op 19 maart kunnen we met zijn allen het verschil maken door massaal op de SP te stemmen. De enige partij die al jaren stelt dat de Singelgrachtgarage een onzinnig plan is.”