Rochdale moet verplichte verhuur parkeerplaats staken

17 februari 2014

Rochdale moet verplichte verhuur parkeerplaats staken

De SP roept woningcorporatie Rochdale op de afspraken tussen corporaties en de gemeente na te leven en direct te stoppen met de verplichte verhuur van parkeerplaatsen aan sociale huurders zónder auto op Bezaanjachtplein. "We hebben nu zwart op wit dat corporaties huurders van sociale huurwoningen niet meer mogen verplichten een parkeerplaats te huren. Rochdale moet dus over de brug komen", zegt Daniël Peters, SP-fractievoorzitter in Amsterdam-Noord.

De SP strijdt al sinds de oplevering vorig jaar van het complex op Bezaanjachtplein in Amsterdam-Noord tegen de verplichte verhuur van parkeerplaatsen, à 40 euro per maand, aan sociale huurders zonder auto. Een initiatiefvoorstel van de SP in de gemeenteraad om deze praktijk te stoppen kreeg in januari de steun van een meerderheid. Vorige week kwamen daar de nieuwe afspraken tussen gemeente en woningcorporaties bovenop. In die afspraken staat dat in de toekomst geen koppelverhuur meer mogelijk moet zijn en dat in bestaande gevallen, zoals op Bezaanjachtplein, moet worden onderzocht hoe de situatie kan worden beëindigd.

Peters: “Gemeente en corporaties hebben afgesproken dat als sociale huurwoningen door de parkeerplaats een maandhuur krijgen boven de sociale huurgrens (699 euro in 2014), er zeker gekeken moet worden naar ontkoppeling. Op Bezaanjachtplein ligt de huur voor een sociale huurwoning en garage opgeteld rond 715 euro per maand . Dat is daar dus een stuk boven. Ik wil daarom graag van Rochdale weten wanneer autoloze bewoners van het complex op Bezaanjachtplein de huur van hun ongebruikte parkeerplaats kunnen opzeggen.”