Geef buurten weer een toekomst

9 oktober 2014

Geef buurten weer een toekomst

De SP wil dat buurten waar langdurige sloopplannen voor zijn maar die niet worden uitgevoerd, gewoon weer worden opgeknapt. Dat moet een einde maken aan lange onzekerheid waardoor veel buurten verloederen. SP-raadslid Erik Flentge diende daartoe samen met  GroenLinks een voorstel in. Flentge: “Een sloopbestemming hangt als een zwaard van Damocles boven een buurt. Onderhoud wordt dan immers nauwelijks nog gedaan en ook voor bewoners loont het niet meer om te investeren in de buurt. Als de sloopbestemmingen kunnen worden opgeheven, krijgen buurten weer een toekomst en loont het weer om aan die buurten te werken.”

In de afgelopen vijftien jaar zijn veel plannen gemaakt voor de sloop en vervolgens nieuwbouw van woningen. Maar door de crisis hebben veel bouwprojecten vertraging opgelopen of zijn ze op losse schroeven komen te staan. Een bekend voorbeeld is de Aireystrook aan de burgemeester De Vlugtlaan in Nieuw-West. Dat zijn woningen uit de wederopbouwjaren na de oorlog. Ze zijn beschermd stadsgezicht en van grote cultuurhistorische waarde. Door de sloopbestemming verkrotten ze snel. Bewoners wachten al jarenlang op plannen voor hun buurt.

De SP en GroenLinks stellen nu voor dat de gemeente goed gaat kijken naar welke buurten al lange tijd zo’n sloopbestemming hebben. Flentge: “Als de nieuwbouwplannen zo lange tijd zo onzeker zijn, dan moeten we daar op een gegeven moment vanaf durven stappen. Bij de Airyestrook zou de sloopbestemming er vanaf moeten. We hoeven niet koste wat het kost te slopen, renovatie is een goed alternatief voor slopen. Dan maken we een einde aan de langdurige onzekerheid van buurten, en kunnen deze buurten weer in hun glorie worden hersteld.”