Maak gereguleerde wietteelt mogelijk

6 november 2014

Maak gereguleerde wietteelt mogelijk

De SP wil samen met D66, VVD, GroenLinks en PvdA dat het kabinet experimenten met gereguleerde wietteelt gaat toestaan. De partijen doen deze oproep vanmiddag in de gemeenteraad. SP-raadslid Peter Kwint: “Keer op keer blijkt dat het huidige gedoogbeleid faalt. Wel wiet mogen kopen maar niet mogen verbouwen is een onmogelijke combinatie. Het wordt tijd dat de regering eens gaat luisteren naar al die gemeentes die hier wat aan willen doen.”

De afgelopen week was het thema wietteelt veel in het nieuws. Op twee verschillende plekken in het land, hadden rechters veel kritiek op het Nederlandse softdrugsbeleid. De rechters weigerden straffen uit te delen aan wiettelers met een goede boekhouding en bedrijfsvoering, ook al is dit volgens de huidige wet officieel verboden.

Kwint: “Dit zou nooit een vrijbrief voor louche telers moeten zijn, maar als je je zaakje op orde hebt, moet de gemeente zaken met je kunnen doen. Al is het alleen maar om een einde te maken aan de zoldertjes en fabriekshallen die vol staan met planten, met alle gevaren van brand die daarbij komen. Bovendien ontneem je criminelen hun bron van inkomsten. Het wordt tijd dat Den Haag de zorgen van grote steden serieus neemt. Ik hoop dat het stadsbestuur dit geluid – aansluitend op Eindhoven, Heerlen en Utrecht – luid en duidelijk laat horen.”