Stadsbestuur komt met aanvalsplan jongerenwoningen

19 november 2014

Stadsbestuur komt met aanvalsplan jongerenwoningen

Het stadsbestuur wil dat er de komende vier jaar 10.500 studenten- en jongerenwoningen bijkomen in Amsterdam. Daarvan zijn er 8000 bestemd voor MBO-, HBO- of universitaire studenten. Met dit plan reageert het stadsbestuur op het voorstel van SP, D66 en VVD voor meer studenten- en jongerenwoniningen. Het stadsbestuur wil 750 woningen meer regelen dan de 9750 die de afgelopen vier jaar zijn gerealiseerd. SP-raadslid Erik Flentge is blij met de nieuwe plannen: “De woningnood onder jongeren is nog steeds heel groot. Daardoor hebben we lange wachtlijsten en zijn er nog steeds veel huisjesmelkers actief. De enige oplossing is het bijbouwen van veel woningen, dus het is heel goed dat het stadsbestuur daar nu mee aan de slag gaat.”

De woningen moeten erbij komen door nieuwbouw of het ombouwen van leegstaande kantoren. Er wordt jaarlijks één miljoen euro uitgetrokken om bouwplannen op gang te helpen. Het stadsbestuur wil niet langer sociale huurwoningen herbestemmen als studentenwoning, zoals tot nu toe wel gebeurde. Dat ging immers ten koste van het aantal sociale huurwoningen.

Het stadsbestuur wil niet alleen dat er meer woningen voor studenten en jongeren bij komen, maar stelt ook eisen aan de betaalbaarheid van de woningen. Zo is het de bedoeling dat minimaal 60% van de woningen voor studenten minder dan 389 euro per maand kost. 20% mag tot 500 euro per maand kosten. Flentge: “Deze eis is heel belangrijk. We krijgen namelijk steeds meer zogenoemde studentenhotels in de stad met kamers die 650 euro per maand kosten. Dat is voor de meeste studenten echt niet te betalen.”