Voer hotelstop in Centrum uit

28 april 2015

Voer hotelstop in Centrum uit

Stadsdeel Centrum houdt zich opnieuw niet aan haar eerder gemaakte afspraak dat er geen nieuwe hotels bij zouden komen. SP-fractievoorzitter Michiel Wetzer: “Wij vinden dat een hotelstop ook echt zou moeten betekenen dat er geen nieuwe hotels bij komen. De regels worden nu veel te makkelijk opgerekt waardoor dat toch telkens weer gebeurt.”

In stadsdeel Centrum is vorig jaar een hotelstop afgesproken. Wel is er nog een lijst met eerder aangevraagde initiatieven. Die initiatieven moeten dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet er bijvoorbeeld sprake zijn van een 'uniek concept' en moet het hotel een bijdrage leveren aan de buurt en de straat waarin het komt.

Volgens de SP worden die voorwaarden nogal makkelijk uitgelegd. Wetzer: “Onlangs werd al duidelijk er een nieuw hotel komt aan de Geldersekade, dat is gewoon een hotel. En deze week werd besloten dat er een hotel komt in de Valkenburgerstraat.”

Wel ziet Wetzer een lichtpuntje voor de toekomst. “Alhoewel de PvdA- en GroenLinksbestuurders gewoon voor de plannen stemden, deden de fractieleden van die partijen dat niet. Politiek gezien is het heel raar dat één parij op twee manieren stemt, maar het biedt toch hoop voor de toekomst. Wat ons betreft komt er een einde aan de groei van het aantal hotels, en komt er weer ruimte om te wonen.”