Drukke sloephaven Van Lennepkade lijkt van de baan (update)

12 mei 2015

Drukke sloephaven Van Lennepkade lijkt van de baan (update)

De plannen voor een drukke sloephaven aan de Jacob van Lennepkade in West lijken van de baan. Het stadsdeelbestuur heeft laten weten de vergunningsaanvraag te willen gaan weigeren. SP-fractievoorzitter in het stadsdeel Gabriella Choma: “Goed nieuw, want dit paste helemaal niet in deze buurt. De bewoners zaten er totaal niet op te wachten, het is mooi dat er naar hen wordt geluisterd.”

De SP heeft de afgelopen weken veel gesprekken gevoerd met bewoners uit de buurt. Ook was de SP aanwezig op een bewonersavond. Daar maakten bewoners bezwaar tegen de verwachte drukte. Choma: “Begrijpelijk: Oud West is een zeer druk bevolkte wijk, waar het water nu al intensief wordt gebruikt. Dit plan zou leiden tot veel meer drukte op een plek waar dat niet past.”

De SP vindt het belangrijk dat het stadsdeel in de toekomst in samenspraak met de bewoners heldere richtlijnen opstelt over het gebruik van het water. Choma: “Ligplaatsen zijn welkom waar dat kan. Laten we samen met de bewoners daar naar gaan kijken, zodat er in West plek is voor vermaak én leefbare woonbuurten.”

Update:

Na een voorstel van de SP gaat het stadsdeelbestuur aan de slag om samen met bewoners een heel nieuw ligplaatsenbeleid te ontwikkelen. Tot die tijd worden er geen nieuwe aanvragen voor ligplaatsen gehonoreerd. Choma: "Dat is hard nodig, want het water in West is een soort overloopgebied van het Centrum. Als we niet opletten ligt het water hier vol met rondvaartboten en boten voor toeristenverhuur. Ik ben blij dat het stadsdeel hier bewoners bij gaat betrekken, want die moeten kunnen meepraten over hun eigen leefomgeving."