Bescherm monumentale boten

17 november 2015

Bescherm monumentale boten

De SP wil dat er meer aandacht komt voor de bescherming van historische en monumentale boten. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Boten horen bij Amsterdam, al sinds de stad bestaat. We moeten daarom zuinig zijn op historische boten, want anders verdwijnen ze met de jaren. Het wordt hoog tijd dat de gemeente daarom komt met een plan om het zogenoemde maritieme erfgoed te behouden en te beschermen."

De afgelopen jaren komt er steeds meer aandacht voor historische boten en schepen. Zo werden er in de Tweede Kamer voorstellen aangenomen om varend erfgoed te beschermen. Ook in stadsdeel Centrum is er al vaker op gesproken. Duijndam: “Dan is dus nu de gemeente aan zet. Gelukkig is er al veel aandacht voor monumentale woningen en gebouwen. Wat mij betreft brengen we ook maritiem erfgoed onder bij het gemeentelijke bureau monumenten en archeologie.”

Volgens Duijndam kan de gemeente op verschillende manieren helpen om historische boten te beschermen. Duijndam: ‘De gemeente kan historische boten helpen bij eventuele leningen voor herstel van varend erfgoed. Dat kan wel voor gebouwen maar nog niet bij boten. Ook kan de gemeente ligplaatsen aanwijzen voor historische boten. Het belangrijkst is dat historische boten behouden blijven. Aanwijzen tot monument is nu niet mogelijk. Daar moeten verordeningen op aangepast worden.’

Het verzoek van de SP aan het stadsbestuur om te komen met een plan voor maritiem erfgoed werd gesteund door een meerderheid van de gemeenteraad.