Snordersdienst Überpop opgeheven

18 november 2015

Snordersdienst Überpop opgeheven

Illegale snordersdienst Überpop wordt opgeheven door de eigenaar. Al sinds de dienst actief is in Amsterdam heeft de SP zich verzet tegen de illegale praktijken. SP-raadslid Remine Alberts is daarom blij dat Uberpop stopt: “De manier waarop Überpop werkte was broodroof voor mensen die zich wél netjes aan de regels hielden. Heel goed dat de regels zijn gehandhaafd en dat Überpop kennelijk geen andere uitweg meer ziet dan zich ook aan de regels te houden. Oók voor bedrijven met miljarden op de bank zoals Über geldt de wet.”

Überpop was een app voor de telefoon waarmee je een taxi kon oproepen. Maar in plaats van dat er een gewone taxi kwam met een taxirijbewijs, verzekering en een meter, kwam er een gewone auto met een bestuurder zonder de benodigde papieren. De dienst kon eerst een tijdje zijn gang gaan, maar onder meer de SP riep op tot strenge handhaving van de regelovertreders. Alberts: “De überpopchauffeurs waren gewoon snorders. Het probleem daarmee was dat er oneerlijke concurrentie is met de chauffeurs die zich wel aan de regels hielden. En Überpop werd daar beter van want die vingen een flink deel van de ritprijs. Goed dus dat Uberpop ermee stopt.”