Amsterdam geeft ruimte aan huren in zelfbeheer

1 februari 2016

Amsterdam geeft ruimte aan huren in zelfbeheer

Het stadsbestuur gaat grond beschikbaar maken voor projecten met wooncoöperaties. Een wooncoöperatie is een alternatieve vorm van wonen waarbij huurders zelf verantwoordelijk zijn voor het beheer van de huizen. Zo kunnen huurders bepalen hoe de huuropbrengst wordt besteed en hoe het onderhoud wordt uitgevoerd. SP-wethouder Laurens Ivens: “Op deze manier krijgen huurders niet alleen meer te zeggen, maar het kan ook een stuk goedkoper omdat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.”

Uit onderzoek blijkt dat er veel behoefte is aan huren in zelfbeheer. Maar tot nu toe was het grootste probleem voor initiatieven van onderop om aan een stuk grond te komen. Het stadsbestuur maakt daarom grond beschikbaar in het Archimedesplantsoen in de Watergraafsmeer, het Centrumeiland op IJburg en het Havenstraatterrein in Zuid. Op deze plekken is ruimte voor wooncoöperaties die woningen bouwen met een lage tot middeldure huur.

Wooncoöperaties kunnen aanspraak maken op bouwgrond als zij aan een aantal voorwaarden voldoen. Die voorwaarden moeten ervoor zorgen dat de huizen ook op de langere termijn beschikbaar blijven als goedkope of middeldure huurwoning. Ivens: “Dit is een interessante, nieuwe vorm van wonen. Huurders komen echt aan de knoppen te zitten, die ruimte wil ik ze graag geven.”