Amsterdam wordt terughoudender met sloop

15 maart 2016

Amsterdam wordt terughoudender met sloop

Het stadsbestuur wil terughoudender omgaan met het slopen van woningen. Het stadsbestuur reageert daarmee op het voorstel van de SP en GroenLinks voor een zogenoemde slooplat. SP-raadslid Erik Flentge: "In het verleden werd er veel te makkelijk over sloop gedacht. Daardoor hadden bewoners vaak het nakijken, en is er veel sociale huur verdwenen. Het is goed nieuws dat daar verandering in komt. "

Foto: SP Amsterdam
Het stadsbestuur wil terughoudender zijn bij het meewerken aan nieuwe sloopplannen. Zo wordt er goed gekeken naar de bouwkundige staat van huizen, en komt er meer oog voor de cultuurhistorische waarde van panden.

Tegelijkertijd worden ook bestaande sloopplannen goed bekeken. Het stadsbestuur gaat in gesprek met stadsdelen en verhuurders van panden waar al lang een sloopbestemming op zit, om te kijken of sloop wel echt nodig is.

Flentge: “Dat is een mooie ontwikkeling. Er zijn nu buurten waarvan al jaren terug sloopplannen zijn gemaakt. Al die tijd wordt er weinig meer aan woningonderhoud of de openbare ruimte gedaan. Wij willen dat mensen zekerheid krijgen en dat de buurten weer een toekomst hebben. Ik ben blij dat dat nu gaat gebeuren.”