Strenger beleid hotels en vakantieverhuur

21 maart 2016

Strenger beleid hotels en vakantieverhuur

Het stadsbestuur heeft een nieuw, strenger beleid aangekondigd voor hotels en vakantieverhuur.

SP-wethouder Ivens: “De regels voor nieuwe hotels worden flink aangescherpt. Om te voorkomen dat vervolgens alle toeristen in normale woonhuizen gaan verblijven, zetten we gelijktijdig in op het aanpakken van illegale hotels in woonhuizen. Juist in deze tijd van woningnood hebben we huizen nodig voor woningzoekende Amsterdammers.”

Een aantal maatregelen op een rij:

• De eis dat alleen hotels die wat aan de buurt toevoegen nog een vergunning krijgen wordt uitgebreid van alleen het centrum naar de hele stad. Daarmee geldt voor de hele stad het principe 'geen hotel, tenzij..’.
  • Initiatiefnemers van een nieuw hotel moeten een buurtraadpleging houden voor ze een vergunning krijgen.
  • Amsterdam geeft geen nieuwe vergunningen meer uit voor ‘short stay’, dat is verhuur voor de periode van 5 dagen tot een half jaar. Oude short-stay-vergunningen worden niet meer verlengd.
  • De gemeente onderzoekt of de maximumtermijn van vakantieverhuur (nu 60 dagen) kan worden verlaagd.
  • De gemeente gaat alleen in zee met vakantieverhuurwebsite die meewerken aan het opsporen van illegale hotels.
  • De proef met een hotline voor illegale hotels zal permanent in de lucht blijven. Via de klachtenlijn kunnen bewoners misstanden doorgeven waarop direct een controleur van de gemeente in actie komt.

SP-raadslid Tiers Bakker die in de gemeenteraad het woord voert over het hotelbeleid is blij dat bewoners voortaan gehoord gaan worden: “Wij hebben daar al lang voor gepleit. Een hotel met draagvlak van de buurt is niet alleen fijn voor de bewoners, maar dat geeft het hotel ook een meerwaarde.” De gemeenteraad gaat de komende maand in debat over de voorgestelde maatregelen.