Gratis ov voor mantelzorgers met laag inkomen

19 mei 2016

Gratis ov voor mantelzorgers met laag inkomen

Het stadsbestuur gaat na een voorstel van de SP een proef beginnen met gratis openbaar vervoer voor mantelzorgers met een laag inkomen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Ik ben hier erg blij mee. Amsterdammers die naar elkaar omkijken moeten we bedanken. Gratis openbaar vervoer zorgt voor een financiële verlichting voor mantelzorgers die zorg leveren aan iemand die elders in de stad woont.”

Nog dit jaar gaat wil het stadsbestuur beginnen met een proef voor gratis openbaar vervoer voor Amsterdammers met een laag inkomen die zorg verlenen aan een naaste. Het stadsbestuur stelt hiervoor in totaal 2,5 miljoen euro beschikbaar. Het stadsbestuur komt op korte termijn met nadere informatie over proef, zoals de voorwaarden wanneer iemand door de gemeente wordt aangemerkt als mantelzorger.

Duijndam: “Veel mantelzorgers hebben het vaak behoorlijk zwaar, omdat door rijksbeleid zieke of zwakke mensen langer thuis moeten blijven wonen en er minder geld voor thuiszorg is. Gratis openbaar vervoer is natuurlijk niet de oplossing voor dit probleem, maar het kan de druk op mantelzorgers wel degelijk verlichten.”