Amsterdam is jeugdloonvrij

23 juni 2016

Amsterdam is jeugdloonvrij

Amsterdam heeft zich gisternacht als een van de eerste Nederlandse gemeenten jeugdloonvrij verklaard. Dit betekent dat jongeren, die bijvoorbeeld als beveiliger voor de gemeente werken, nu een fatsoenlijk salaris ontvangen. De gemeenteraad stemde in met het voorstel van PvdA, GroenLinks, SP en Partij van de Ouderen.

Foto: Wouter Zaalberg

De jongeren boden vandaag een keurmerk aan bij de gemeenteraad. Namens de SP was raadslid Tiers Bakker (2e van links) aanwezig om het keurmerk in ontvangst te nemen.

Door het voorstel zal de gemeente geen jeugdloon meer betalen aan werknemers onder de 23 jaar. Daarmee komt een einde aan de onrechtvaardige situatie dat jongvolwassenen worden gekort op hun salaris, waar de jonge actievoerders van Young & United hard voor hebben gestreden.

Peter Kwint, SP (woordvoerder werk en inkomen): “Het is fantastisch inspirerend om te zien hoe bevlogen jongeren een punt dat decennialang onaantastbaar leek, in iets meer dan een jaar op de politieke agenda kregen. Nu al boeken ze grote successen en ik ben ervan overtuigd dat zij uiteindelijk het jeugdloon gaan afschaffen. Activisme werkt, dat blijkt maar weer.”

Dennis Boutkan, PvdA: “Samen met mijn collega’s van de andere linkse partijen heb ik mij verzet tegen het jeugdloon omdat het onrechtvaardig is: als je voor de wet volwassen bent (achttien jaar), dan heb je recht op een volwassen loon.”

Bij aanbestedingen gaat de regel gelden dat er geen jeugdloners ingezet mogen worden. Leveranciers mogen dus alleen medewerkers voor de gemeente Amsterdam laten werken tegen een volwassen loon. Rutger Groot Wassink, fractievoorzitter GroenLinks: “Om het jeugdloon echt de nek om te draaien, stoppen we met zakendoen met bedrijven die dat gebruiken. Nu de gemeente daarmee stopt, zet je echt een nieuwe trend.”

Renze van Brug, Partij van de Ouderen: “Jeugdloon anno 2016 is zó 1950. Goed dat Amsterdam deze stap zet.”

Young & United is blij met Amsterdam als jeugdloonvrije gemeente en zegt niet te stoppen voordat alle 390 gemeenten in Nederland jeugdloonvrij zijn. Woordvoerder Reinier Engelen: "Wij zijn blij dat na de landelijke afschaffing van het jeugdloon tot 21, Amsterdam voorop loopt in de volledige afschaffing van het jeugdloon en kiest voor een gelijkwaardige positie van jongvolwassenen."