SP vraagt opheldering over huisbezoeken bij actievoerende brandweer

21 juni 2016

SP vraagt opheldering over huisbezoeken bij actievoerende brandweer

SP-raadslid Peter Kwint wil van de burgemeester weten waarom een actievoerende Amsterdamse brandweerman ineens de politie op huisbezoek kreeg. Kwint: “Een huisbezoek van politie is nogal intimiderend en moet alleen gebruikt worden als er bijvoorbeeld sprake is van bedreigingen of als de veiligheid in het geding is. Dit leek me een nogal buitensporig middel.”

Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat de politie thuis langs is geweest bij een brandweerman die tijdens een actie in het gemeentehuis van Amstelveen zei dat ‘het land plat gaat’ als de onderhandelingen over pensioenrechten niet verder zouden komen. De onderhandelingen over het vervroegd pensioen voor zware beroepen zitten op dit moment vast en brandweerpersoneel bereidt zich voor op acties.

De politie zou de brandweerman hebben gevraagd wat hij precies bedoeld had, welke acties de brandweer plande en de politie zou gevraagd hebben om de namen van andere vakbondsmensen. Kwint: “Ik wil weten wat er precies gebeurd is. Brandweerpersoneel heeft ook gewoon het recht zich te organiseren en op te komen voor goede arbeidsvoorwaarden. Het openbaar ministerie of de gemeentes mogen dat niet dwarsbomen door politiebezoeken thuis.”

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan de burgemeester.