Verkoop sociale huur remt verder af

6 juni 2016

Verkoop sociale huur remt verder af

Corporaties hebben aangekondigd minder sociale huurwoningen te verkopen of te liberaliseren. Deze aankondiging volgt op de samenwerkingsafspraken die de corporaties met de huurdersvereniging en de gemeente sloten. SP-raadslid Erik Flentge: “Dat betekent dat er meer betaalbare huurwoningen blijven in de stad. Dat is heel goed nieuws voor Amsterdamse huurders en woningzoekenden.”

Vorig jaar sloten de huurdersvereniging, de corporaties en de gemeente onder aanvoering van SP-wethouder Laurens Ivens samenwerkingsafspraken over de corporatiewoningen in Amsterdam. Er werd afgesproken dat corporaties niet de eerder afgesproken 24.000, maar 8000 sociale huurwoningen mochten verkopen. Het geld dat hiermee binnenkomt wordt gebruikt om ook sociale huurwoningen te kunnen bijbouwen zodat nieuwbouwwijken gemengde buurten worden. Door de stijgende huizenprijzen is het nu mogelijk om nog minder sociale huurwoningen te verkopen.

Het stadsbestuur neemt verdere maatregelen om te zorgen voor voldoende betaalbare huurwoningen. Bouwgrond voor sociale huur wordt goedkoper en corporaties moeten meer geld afstaan aan de gemeente als zij een woning liberaliseren. Flentge: “Ik vind het heel mooi om te zien dat we in Amsterdam recht ingaan tegen het landelijke beleid. Den Haag wil de sociale huur afbreken en pakt jaarlijks 1,7 miljard af van de woningcorporaties. In Amsterdam doen wij juist het maximale om de sociale huur te beschermen. Zo zorgen we ervoor dat Amsterdam toegankelijk blijft voor arm én rijk.”