Acht voorstellen voor een activistisch en effectief armoedebeleid

31 augustus 2016

Acht voorstellen voor een activistisch en effectief armoedebeleid

Met een activistischer armoedebeleid en kleine verbeteringen in de gemeentelijke voorzieningen kan de gemeente meer mensen ondersteunen die moeilijk rond kunnen komen. Dat is de conclusie die de SP trekt na de eerste tien hulpdienstacties in verschillende buurten in de stad. SP-raadslid Peter Kwint: “Na een half jaar op straat Amsterdammers gesproken te hebben, willen we nu hun ideeën van de straat naar de raad brengen. Samen met de suggesties van onze hulpdienstvrijwilligers kunnen ze ertoe leiden dat nog meer dan nu gemeentelijke hulp terecht komt bij mensen die het nodig hebben.”

Foto: Teresa van Twuijver

Dankzij de SP trekt het stadsbestuur 80 miljoen extra uit om ervoor te zorgen dat iedereen in Amsterdam mee kan doen, onafhankelijk van de dikte van je portemonnee. Zo is er bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen, zijn er kledingbonnen en is er een laptopregeling voor kinderen die naar school gaan.

Sinds januari trekt de SP door de stad met de hulpdienstactie ‘laat geen geld liggen’. Zo ging de SP langs in Floradorp in Noord, Betondorp in Oost, Slotermeer in Nieuw-West en de Bijlmer in Zuidoost. Kwint: “We constateerden dat veel gemeentelijke regelingen maar een matig bereik hadden. Dat is zonde omdat mensen met een laag inkomen het dan onnodig zwaar hebben. We zijn daarom zelf op pad gegaan: ten eerste om mensen direct te helpen met het aanvragen van regelingen. Ten tweede om ideeën op te doen om de regelingen en de aanvraagprocedures te verbeteren”

Onlangs bleek al dat sinds de hulpdienstactie begonnen is, het bereik van de armoederegelingen flink verbeterd is. Dat komt onder meer omdat niet elke regeling los hoeft worden aangevraagd, en omdat de gemeente veel meer haar best doet om de stad in te gaan en mensen te bereiken.

De SP komt met acht voorstellen om de opgedane lessen van de hulpdienstactie te gebruiken voor een nog activistischer en effectiever armoedebeleid. Zo stelt de SP voor om formulieren in te korten, omdat er regelmatig dubbele vragen in staan. Een ander voorstel is om regelingen zoals de laptopregeling of de kledingbonnen voor kinderen uit te breiden naar andere leeftijdscategorieën. Nu vallen kinderen soms buiten de boot omdat ze net te jong of te oud zijn, terwijl ze de kledingbon of een laptop voor school wel nodig hebben.

Kwint: “Het is heel belangrijk dat er zoveel extra geld is voor armoedebestrijding. Maar dan moet dat wel op de goede plek terechtkomen. Gelukkig gebeurt dat ook al steeds meer. Ik vind het tof dat we via onze ervaringen in de stad nu met een achtpuntenplan kunnen komen om de regelingen nog beter te maken.”