Beperk speelruimte studentenhotels

15 september 2016

Beperk speelruimte studentenhotels

De SP wil dat Amsterdam zo min mogelijk ruimte biedt aan zogenoemde studentenhotels. SP-raadslid Erik Flentge: “De SP wil meer betaalbare studentenwoningen in Amsterdam. We bouwen snel bij, maar helaas zijn er ook slechte ontwikkelingen. Via een slimme constructie verhuren studentenhotels kamers aan studenten zonder dat ze zich houden aan het huurrecht of maximale huurprijzen. Als ze zichzelf dan een hotel noemen als het ze zo uitkomt, vallen ze wat mij betreft ook onder ons strenge hotel beleid. En dat houdt in dat er in de basis niet wordt meegewerkt aan nieuwe hotelplannen.”

Amsterdam heeft op enkele plekken studentenhotels. Studenten huren daar een kamer, maar die staat niet geregistreerd als woning maar als hotelkamer. Studenten kunnen daar alleen via tijdelijke contracten wonen. De verhuurder hoeft zich door deze truc ook niet aan het puntenstelsel te houden dat bepaalt wat de maximum huurprijs voor een kamer is. Een studentenkamer in zo’n soort hotel kost dan tussen de 700 en 1000 euro per maand.

Flentge: “Dat is voor een normale student natuurlijk nooit te betalen. De studentenhotels maken op een slinkse manier misbruik van de woningnood, en de wet biedt daar helaas een opening voor. Maar wat mij betreft betekent het dan dat ze niet alleen de lusten maar ook de lasten mogen hebben. Ik wil daarom van het stadsbestuur graag weten of deze studentenhotels ook echt als hotel behandeld worden. Dat betekent dus: 5% toeristenbelasting afdragen, alleen kamerverhuur in panden waar een hotelvergunningen voor is en volgens het strenge beleid geen nieuwe hotels erbij als ze niks toevoegen. Voor mij is het glashelder dat dit soort initiatieven niks toevoegen aan onze stad, wat mij betreft komt er ook geen nieuwe meer bij. Laten we de spaarzame ruimte in de stad gebruiken voor échte woningen met normale huurcontracten en fatsoenlijke huurprijzen.”