Meer sociale huur op Zuidas

5 oktober 2016

Meer sociale huur op Zuidas

Op verzoek van SP, GroenLinks en PvdA wordt 30% van de nieuw te bouwen huizen op de Zuidas een sociale huurwoning. Een voorstel hiervoor werd door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. SP-raadslid Tiers Bakker: “Wij zijn voor gemengde wijken en een ongedeelde stad waar óók plek is voor mensen die aangewezen zijn op een sociale huurwoning. Juist op de Zuidas kunnen we nog wel wat extra sociale huur gebruiken want daar is nu een flink tekort aan.”

Foto: Udo Geisler / Creative Commons

Er wonen nu zo’n 2000 mensen op de Zuidas. Volgens de meest recente meting is 25% van de huizen waar deze mensen in wonen een sociale huurwoning. De komende jaren worden er nog 7000 woningen bijgebouwd. Daarvan wordt dus minimaal 30% een sociale huurwoning.

Bakker: “We kunnen de Zuidas nu vooral als bankendistrict met veel dure woningen en penthouses. Waar al dat geld rolt moet ook plek zijn voor sociale huurwoningen. Wat ons betreft moet Amsterdam een ongedeelde stad blijven, dat is juist wat Amsterdam zo bijzonder maakt.”