Europese steden werken samen tegen overlast vakantieverhuur

4 november 2016

Europese steden werken samen tegen overlast vakantieverhuur

Amsterdam gaat samenwerken met andere populaire Europese steden in de strijd tegen overlast van vakantieverhuur. SP-wethouder Laurens Ivens: "Amsterdam, Barcelona, Wenen en Lissabon, allemaal hebben we te maken met illegale toeristenverhuur in woonhuizen. Bewoners en woningzoekenden zijn daar de dupe van. Maar wij steden kunnen van elkaar leren en samen een sterkere vuist maken om de problemen te lijf te gaan."

Foto: SP
Deze week vond in Barcelona een conferentie plaats waarin wethouders of burgemeesters van zestien populaire Europese steden samenkwamen. De bijeenkomst was een initiatief van de linkse Barcelonese burgemeester Ada Colau. Ivens was namens Amsterdam bij de conferentie aanwezig en sprak ook met het linkse stadsbestuur van Barcelona. Daarnaast bezocht Ivens twee probleembuurten van Barcelona: Besos en La Mina

Ivens: "De vertegenwoordigers van de aanwezige steden waren het er allemaal over eens dat het belangrijk is om in actie te komen om niet overgeleverd te worden aan het grote geld. En dan is het heel fijn als we niet allemaal opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Andere steden waren benieuwd naar hoe Amsterdam computerprogramma's gebruikt om illegale hotels in woonhuizen op te sporen. Wij konden weer leren van de andere steden op juridisch vlak."