Ruimte voor sociale wooncoöperaties

29 november 2016

Ruimte voor sociale wooncoöperaties

Het stadsbestuur gaat grond reserveren voor wooncoöperaties die zelf sociale en middeldure huurwoningen willen bouwen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Wooncoöperaties kunnen vaak niet op tegen de prijzen die commerciële bouwers kunnen neerleggen voor een stuk grond. Maar sociale coöperaties kunnen wel een meerwaarde zijn voor de buurt én ze zorgen voor betaalbare huurwoningen. Ik ben blij dat we wooncoöperaties in deze krappe woningmarkt toch een kans kunnen geven door grond speciaal te reserveren en voor een lager tarief aan te bieden.”

Coöperatieve woningbouw is een alternatief voor de woningcorporatie. Waar hedendaagse woningcorporaties zoals Ymere of De Key vaak duizenden woningen in bezit hebben en bestuurd worden door directies, is een wooncoöperatie kleinschalig. De bewoners maken zelf de dienst uit en beslissen over het onderhoud of de huurverhogingen van hun woningen.

De gemeente  gaat grond met korting aanbieden op IJburg, in de Schinkelhaven in Zuid en in de Watergraafsmeer. De gemeente stelt wel voorwaarden aan de wooncoöperaties. Zo moeten de woningen verhuurd worden aan mensen die daar vanwege hun inkomen op aangewezen zijn. Ook mogen coöperaties geen winst maken op de grond.