Afschaffen brugwachters blijkt financiële tegenvaller

30 december 2016

Afschaffen brugwachters blijkt financiële tegenvaller

Het overbodig maken van brugwachters door bruggen op afstand te bedienen blijkt duurder te zijn dan het stadsbestuur in het verleden heeft gesteld. De dertig miljoen die hier voor was uitgetrokken blijkt niet genoeg te zijn. SP-raadslid Nelly Duijndam: “De SP vonden het destijds al een slecht plan om banen weg te bezuinigen, maar het is wel heel zuur dat nu blijkt dat het leidt tot een financiële tegenvaller. De gemeente is nu geld én banen kwijt.”

Foto: Metro Centric

In 2009 heeft het toenmalige stadsbestuur plannen gemaakt om de bruggen en sluizen in Amsterdam automatisch te bedienen. Tussen 2012 en nu verdwenen zo’n 50 werkplekken voor brugwachters. Een voorstel van de SP om dit plan tegen te houden werd  verworpen door een meerderheid van de gemeenteraad.

Onlangs stuurde het huidige stadsbestuur een brief aan de gemeenteraad waaruit blijkt dat er allerlei tegenvallers zijn bij dit project. De SP heeft hierover schriftelijke vragen gesteld. Duijndam: “Ik wil weten hoeveel duurder het plan is geworden en hoe het kan dat dit verschilt van wat het voorgaande stadsbestuur heeft voorgespiegeld. En ik wil weten of er nog verdere plannen zijn om brugwachters te ontslaan. Het lijkt me dat zulke plannen voor nu in de ijskast moeten.”