Bouw van 20.000 huizen versneld

12 december 2016

Bouw van 20.000 huizen versneld

Amsterdam en omliggende gemeentes gaan tot 2020 20.000 extra huizen bouwen. Daarmee komt het totale bouwprogramma voor Amsterdam en omgeving voor de komende jaren op 60.000 huizen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Het aantal huishoudens groeit momenteel fors.  Door extra bij te bouwen maken we plek voor deze huishoudens en dempen we de prijsstijgingen waar oude én nieuwe Amsterdammers de dupe van zijn.”

De helft van de 20.000 extra woningen komt in omliggende gemeentes zoals Amstelveen en Zaandam. De andere helft komt binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam. Dit zijn vooral huizen op stukken grond die pas na 2020 bebouwd zouden worden. Het stadsbestuur gaat extra ambtenaren inzetten en procedures versnellen zodat deze woningen er al binnen vier jaar kunnen komen.

Ivens roept het Rijk op ervoor te zorgen dat ook woningcorporaties een flink deel van deze huizen kunnen bouwen: “De verhuurdersheffing die het rijk corporaties heeft opgelegd was al een probleem. We hebben uitgerekend dat Amsterdamse corporaties daardoor jaarlijks 4250 woningen minder hebben kunnen bouwen. Maar omdat de hoogte van de heffing gekoppeld is aan de woningprijzen, zijn onze corporaties tijdens de prijzengekte op de huizenmarkt flink de pineut. Dit jaar al voor 30 miljoen euro extra. Maar juist corporaties zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende betaalbare huurwoningen gebouwd worden waar huishoudens met een laag tot middeninkomen in terecht kunnen. Alleen als de corporaties ook kunnen investeren kunnen we zorgen voor een ongedeelde stad.”

De SP heeft in het landelijke verkiezingsprogramma staan dat de verhuurdersheffing moet worden omgezet naar een investeringsplicht. In plaats van jaarlijks 1,7 miljard over te maken aan het rijk kunnen corporaties dan extra woningen bouwen en de huren verlagen.