h

Het ov gaat op de schop, vijf vragen aan Remine Alberts

15 december 2016

Het ov gaat op de schop, vijf vragen aan Remine Alberts

Vanaf 2018 gaat het openbaar vervoer in Amsterdam en omgeving flink op de schop. Tramlijnen zullen verdwijnen, buslijnen worden verlegd. Vijf vragen aan Remine Alberts, in de gemeenteraad de SP-woordvoerder verkeer en vervoer.

Waarom gaat het ov op de schop?
“In 2018 gaat de Noord-Zuidlijn rijden. Dit gaat grote gevolgen hebben voor de manier waarop mensen zich door onze stad gaan bewegen. Tegelijkertijd bezuinigt het Rijk flink op de subsidie voor openbaar vervoer. Dat was 100 miljoen per jaar, dat wordt 36 miljoen. Om deze redenen komt er een nieuw vervoersplan waarin staat hoe het openbaar vervoer in Amsterdam geregeld is.”

Wie bepaalt hoe het nieuwe vervoersplan eruit gaat zien?
“Het GVB maakt een voorstel over hoe het tram-, bus- en metronet eruit  zou moeten komen te zien. Dat moet vervolgens officieel goed worden gekeurd door de Stadsregio, een samenwerkingsverband van gemeentes uit onze regio. Wethouders van bijvoorbeeld Amsterdam, Amstelveen en Zaandam beslissen dus uiteindelijk hoe het vervoersplan eruit ziet. Dit klinkt best ingewikkeld, en dat is het ook. Maar zo is het door het Rijk geregeld in de ‘wet personenvervoer 2000’.”

Wat vindt de SP van de nieuwe dienstregeling?
"Het GVB heeft de afgelopen maanden uitgebreide inspraakrondes georganiseerd. Er is gesproken met experts, reizigersadviesraden, ouderenbonden en andere belanghebbenden. Ook zijn de bestuurscommissies in de stadsdelen om advies gevraagd. Wat dat betreft verdient het GVB een pluim.

Maar volgens de SP heeft dit niet geleid tot een goede dienstregeling. We maken ons ernstig zorgen over de fijnmazigheid van het Amsterdamse OV als deze nieuwe dienstregeling ingaat. In verschillende buurten verdwijnen lijnen, onder andere in Noord en Nieuw-West. Mensen die afhankelijk zijn van het OV zijn de dupe. Denk daarbij aan ouderen, mensen die slecht ter been zijn of mensen met een laag inkomen. Veel mensen moeten vaker overstappen. In sommige delen van de stad zal de bus ’s avonds niet meer rijden. Er zullen nog haltes en tramlijnen worden opgeheven. De nadruk is komen te liggen op forenzen en toeristen. Het sociale aspect van het OV komt ernstig in de knel.”

Dus de fractie van de SP stemt tegen?
“Als wij hadden mógen stemmen, hadden wij tegen gestemd. Maar de Amsterdamse gemeenteraad gaat niet over het vaststellen van dit vervoersplan. Ook de Stadsregioraad niet. We hebben alleen advies mogen uitbrengen, de lijnen lopen immers door onze stad. In het advies aan de Stadsregio heeft Amsterdam er mede op initiatief van de SP op aangedrongen de fijnmazigheid van het OV in de buurten te behouden. Helaas heeft het dagelijks bestuur (DB) van de Stadsregio besloten dit advies te negeren. Hierdoor krijgen we een dienstregeling waardoor het OV in de buurten flink verslechtert.”

Hoe nu verder?
“Amsterdam groeit de komende jaren door. Meer inwoners, meer bezoekers, meer arbeidsplaatsen. Om deze groei in goede banen te leiden is openbaar vervoer onmisbaar. Dat moet juist meer en beter worden. Daar blijf ik me voor inzetten. Maar binnenkort zijn er Tweede Kamerverkiezingen, dan kunnen Amsterdammers gaan stemmen voor meer geld voor het openbaar vervoer, dus op de SP.”

U bent hier