Nieuw wapen in strijd tegen illegale hotels

1 december 2016

Nieuw wapen in strijd tegen illegale hotels

Airbnb gaat meehelpen in de strijd tegen illegale hotels. Mensen kunnen hierdoor maximaal 60 dagen per jaar en aan maximaal vier personen hun woning verhuren via Airbnb, dat de absolute marktleider is als aanbieder voor vakantieverhuur. Bovendien gaat Airbnb informatie delen zodat de gemeente beter bewijs kan krijgen bij verdachte adressen. SP-wethouder Laurens Ivens: "Dit is goed nieuws voor Amsterdam en met name voor alle Amsterdammers. Deze stap is een nieuw en machtig wapen in de strijd tegen illegale hotels. Airbnb draait de kraan dicht en dat zullen hopelijk heel veel mensen die nu nog overlast ervaren snel gaan merken."

In de afspraken staat verder dat er vanaf 1 januari 2017 een teller komt op de Airbnb-website die bijhoudt wanneer een Amsterdamse woning voor 60 nachten is verhuurd. Dat schept duidelijkheid bij de verhuurder over de regels in Amsterdam. Na die 60 dagen zorgt Airbnb ervoor dat deze woning geen nieuwe boekingen meer kan aannemen. Ook komt er een meldpunt op de website voor buren die overlast ervaren. Bovendien blijft de website de komende jaren toeristenbelasting afdragen voor de verhuur door de gebruikers. Al deze maatregelen zullen een aanvulling zijn op de opsporing en handhaving die de gemeente zelf onverminderd blijft doen. Want juist daar heeft Ivens de laatste jaren enorme stappen gezet: "We zijn krachtiger dan ooit aan het optreden tegen illegale hotels en overlast met werkelijk alle middelen die we hebben. En we zullen op volle kracht doorgaan met het opsporen, beboeten en sluiten van illegale hotels."

Amsterdam is de eerste stad in de wereld die dusdanig verregaande afspraken heeft gemaakt met Airbnb. SP-Raadslid Erik Flentge is dan ook positief over de deal: "Dit is een bedrijf met een beurswaarde van 30 miljard dollar die overal over de wereld actief is. Die hebben we op deze manier toch weten overtuigen dat ook zij gaan helpen om hun verhuurders zich te laten houden aan de Amsterdamse regels. Het zorgt voor meer duidelijkheid voor verhuurders en voor minder overlast voor omwonenden. Een win-win."

Wethouder Ivens: “Vakantieverhuur is in de Nederlandse wet toegestaan, maar er zijn wel regels voor. Zo mag het voor zestig dagen per jaar aan vier mensen tegelijk. Sociale huurwoningen zijn uitgesloten. We zien in de praktijk dat veel mensen zich hier niet aan houden: we hebben dit jaar al 211 illegale hotels gesloten. Maar tot nu toe trok Airbnb zich weinig aan van al het woningmisbruik. Dat is verleden tijd en Airbnb is tot inkeer gekomen. Vanaf nu gaat Airbnb gaat meehelpen de rotte appels eruit te halen en hebben we een extra wapen in de strijd tegen de huisjesmelkers.”

De afspraken moeten eraan bijdragen dat toerisme niet ten koste gaat van Amsterdammers. Ivens: "Wanneer de drukte in de stad de spuigaten uitloopt, en bovendien de woningnood daardoor verergert, is het nodig dat we daartegen een vuist maken. Het is goed dat Airbnb eindelijk gehoor geeft aan de wens van de gemeente en vele Amsterdammers. We zetten nu in op soortgelijke afspraken met andere websites voor vakantieverhuur."