Rode kaart voor overlastgevende reclame op straat
Rode kaart voor overlastgevende reclame op straat
De SP wil dat de gemeente gaat ingrijpen als er sprake is van overdaad van reclame in de openbare ruimte. Het stadsbestuur gaat de mogelijkheden daar op verzoek van de SP onderzoeken. SP-raadslid Remine Alberts: “We moeten zuinig zijn op onze openbare ruimte. Op de plekken waar het te vol en te dol wordt wil ik dat we ingrijpen. De openbare ruimte staat in dienst van de Amsterdammers, en niet van de bedrijven.”
De SP baalt ervan dat het vorige stadsbestuur drie jaar terug een contract getekend met een groot reclamebedrijf om bushokjes en (digitale) reclamezuilen uit te baten. Hierdoor kan het stadsbestuur nu niets meer doen aan de ruimte die dat reclamebedrijf heeft voor digitale reclameborden op straat.Naast dit contract zijn er ook andere vormen van reclame in de openbare ruimte. Zo mag het GVB adverteren op bussen en trams. Winkels kunnen reclame aan hun gevels ophangen. Veel van deze reclamemogelijkheden zijn in verschillende afspraken en beleidsstukken geregeld.
Alberts: “Dat contract van het vorige stadsbestuur over de bushokje en reclamezuilen loopt tot 2026. Dat is een irritante situatie, maar tegelijkertijd wil ik niet dat we daardoor achterover gaan leunen. Ik wil dat daarom dat het stadsbestuur gaat ingrijpen als verschillende reclame-uitingen bij elkaar opgeteld gewoon te veel worden. Dat kan met een rode kaart die er links- of rechtsom voor zorgt dat de straten van onze stad mooi en leefbaar blijven”
- Zie ook:
- Nieuws