Sociale huur in leegstaande gemeentepanden

9 december 2016

Sociale huur in leegstaande gemeentepanden

Het stadsbestuur wil zes leegstaande gemeentelijke gebouwen ombouwen tot 200 sociale huurwoningen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Er zijn te veel leegstaande panden, en er is een gebrek aan betaalbare huurwoningen. Ik ben er daarom blij mee dat we deze panden een tweede leven kunnen geven waar een hoop mensen wat aan hebben.”

De gemeentelijke panden die worden omgebouwd staan aan de Admiraal de Ruijterweg 410 en Wormerveerstraat 15 in West, de Rijnstraat 115 en de Henrick de Keijserstraat 14 in Zuid, de Papaverhoek 1 in Noord en de Danie Theronstraat 2 in Oost. Bij al deze plekken heeft de gemeente buurtgesprekken georganiseerd om te kijken of er draagvlak is voor de ombouwplannen. De panden zijn nu nog van de gemeente, maar straks worden ze op één na verhuurd door woningcorporaties.

De helft van de 200 woningen zijn voor vluchtelingen die recht hebben op een sociale huurwoning. Ivens: “Door extra sociale huurwoningen te maken voorkomen we dat de wachtlijst verder toeneemt door de vluchtelingencrisis. Maar door de andere helft te gebruiken voor ‘gewone’ woningzoekenden zorgen we ook voor een goede integratie.”