De markt faalt, grijp in (opinie)

7 januari 2017

De markt faalt, grijp in (opinie)

Van grofweg de helft van de huizen in Amsterdam is de huurprijs gereguleerd. Die huizen vallen in het sociale segment en zijn betaalbaar voor mensen met een laag tot middeninkomen. En waar ze nog te duur zijn krijgen huurders huurverlaging. Maar de andere helft van de huizen is in handen van de markt: particuliere eigenaren, beleggingsfondsen, enzovoort. Als het gaat om betaalbaarheid faalt de markt behoorlijk.  Er zijn nauwelijks middeldure marktwoningen te vinden.

Dit artikel verscheen vandaag in Het Parool.

In plaats van te dure huizen betaalbaar te maken, stelde VVD-minister Blok onlangs voor om betaalbare huizen duurder te maken. In plaats van de markt aan banden te leggen, wil Blok nóg meer marktwerking. Hij wil nóg meer ruimte geven aan vastgoedeigenaren om nóg meer hun zakken te vullen en te profiteren van de schaarste aan woonruimte.

Wat Blok wil is onverstandig en asociaal. De markt faalt, juist dáár moet je durven ingrijpen. Het is goed om in Het Parool te lezen dat de lokale PvdA vorige week en de lokale D66 woensdag - in weerwil van hun landelijke partijen - het geloof in de zegeningen van de vrije woonmarkt aan het verliezen zijn. Maar met huurprijsregulering bij alléén nieuwbouw zoals D66 voorstelt, ben je er nog niet. Als je echt wat wil bereiken moet je ook wat doen aan de te hoge prijzen van de bestaande woningen.

Op lokaal niveau wordt er hard gewerkt om woningen betaalbaar te houden. Dat gaat vooral via afspraken met woningcorporaties over de hoogte van de sociale huurprijs, ook voor vrije sector woningen. Maar we moeten er ook voor zorgen dat we landelijk dingen voor elkaar krijgen. Daar is nog veel werk nodig. Want in het D66 verkiezingsprogramma staat niets over het reguleren van de huurprijs van huizen tussen de 700 en 950 euro. De landelijke PvdA gaf niet thuis bij de evaluatie van de verhuurdersheffing in december. Voorstellen om die heffing te gebruiken om meer betaalbare huizen te bouwen of om de huren te verlagen werden resoluut afgeschoten.

Als we betaalbaar wonen mogelijk willen maken, moeten we durven ingrijpen in de markt. Nu blijft het bij mooie woorden, maar zien we landelijk bij veel partijen geen concrete voorstellen. Een oude regel is: 'in gelul kan je niet wonen'. Laten we de deur bij de Haagse partijen platlopen om het falen van de Amsterdamse woningmarkt aan te kaarten. Laten we een progressieve alliantie vormen tegen het afbraakbeleid van Blok. Laten we breken met het spekken van de zakken van vastgoedeigenaren. Laten we ervoor zorgen dat we woonruimte in Amsterdam betaalbaar is voor alle groepen uit de samenleving.

Erik Flentge, SP-raadslid