Amsterdam blokkeert Blokhokken

3 februari 2017

Amsterdam blokkeert Blokhokken

Het stadsbestuur voorkomt dat  5200 van de 6000 nieuw te bouwen kleine huurwoningen voor veel geld in de vrije sector mogen worden verhuurd. Dat is een reactie op het besluit van VVD-minister Blok om voor dit soort huizen het puntenstelsel buiten werking te stellen.  SP-wethouder Laurens Ivens: “Amsterdam heeft betaalbare huurwoningen nodig. De maatregel van Blok leidt niet tot extra woningen, maar maakt huizen die er toch komen stukken duurder. Ik ben blij dat we de maatregel voor zoveel huizen buiten werking hebben kunnen stellen, zo houden we de huren voor veel Amsterdammers binnen de perken.”

Foto: SP

Vorig jaar besloot minister Blok na een voorstel van de VVD en de PvdA dat de prijzen voor kleine nieuwe huurwoningen in Utrecht en Amsterdam flink omhoog mogen. Tot nu toe geldt daarvoor het puntenstelsel en een maximale huur van 711 euro. Zonder huurprijsbescherming en puntenstelsel kunnen deze woningen voor 1000 euro, of zelfs meer, worden verhuurd. De SP kwam samen met lokale afdelingen van GroenLinks en de PvdA in actie tegen deze dure Blokhokken.

Door extra gemeentelijke voorwaarden vast te stellen bij het uitgeven van bouwgrond, zorgt het Amsterdamse stadsbestuur dat de huurprijs beschermd blijft. Ivens: “De praktijk is dat bouwers ook met een maximale huur van 711 euro prima huizen kunnen bouwen én er nog mee verdienen ook. Blok zijn plannen zouden ertoe leiden dat de bouwers nóg meer geld zouden verdienen, ten koste van de huurders. Daar hebben wij echt niks aan dus het ‘cadeautje’ van minister Blok sturen wij retour aan Den Haag.”