SP, PvdA en GroenLinks overhandigen manifest tegen Blokhokken

20 april 2016

SP, PvdA en GroenLinks overhandigen manifest tegen Blokhokken

De Amsterdamse en Utrechtse fracties van SP, GroenLinks en PvdA hebben zich uitgesproken tegen de Blokhokken, het plan van minister Blok om kleine woningen op te zadelen met enorme huurverhogingen. De partijen overhandigden dinsdagmiddag een manifest aan leden van de Tweede Kamer, met de oproep om tegen het wetsvoorstel te stemmen.

Foto: SP

Minister Blok wil de puntentelling aanpassen en huren voor kleine nieuwbouwwoningen - die nu nog onder de 710 euro per maand liggen - laten stijgen tot 900 of 1000 euro per maand. Woningzoekenden in Utrecht en Amsterdam mogen straks flink betalen om de kleinste studio’s en appartementen te bemachtigen.

De SP, PvdA en GroenLinks uit Utrecht zijn tegen dit voorstel. SP-raadslid Erik Flentge: “Deze maatregel is een slechte oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Bouwers staan in de rij om aan de slag te gaan en de schaarse bouwgrond in de stad te bebouwen, ook kleine huurwoningen onder de sociale huurgrens. Het verhogen van de huren zorgt voor geen huis extra, maar jaagt wel de huurders op kosten. Alleen de commerciële verhuurders gaan er met plan voor de Blokhokken op vooruit. Dit onzalige plan moet dan ook van tafel.”

Foto: SP

Zie ook: