Cantaherkeuringen op de schop

10 mei 2017

Cantaherkeuringen op de schop

De gemeente gaat geen canta’s innemen van mensen die al lange tijd een canta hebben en voor wie innemen grote gevolgen heeft. Dat is de uitkomst van het debat vandaag in de gemeenteraad over de gemeentelijke herkeuringen van cantabezitters. SP-raadslid Nelly Duijndam is blij met deze uitkomst: “Veel mensen die wij spraken kunnen juist omdat ze een canta hebben nog zelf boodschappen doen, of op bezoek bij vrienden en familie. Niemand zou er iets mee opschieten als die canta’s moeten worden ingeleverd, dat leidt vooral tot veel verdriet. Ik blij dat een paar goede en strijdvaardige acties ertoe hebben geleid dat mensen die hun canta nodig hebben hem gewoon mogen houden.”

Foto: Teresa van Twuijver
Een aantal maanden geleden besloot het stadsbestuur opnieuw te bekijken of mensen die sinds 2010 een canta hadden, daar nog steeds recht hebben. In april bleek dat bijna de helft van de tot dan toe herkeurde cantagebruikers hun wagen zou moeten inleveren. De SP startte daarop een meldpunt waaruit bleek dat veel mensen hun canta moesten inleveren terwijl hun gezondheidssituatie er juist op was achteruit gegaan.

Vandaag debatteerde de gemeenteraad over de herkeuringen. De vergadering werd gevolgd door een flinke groep cantabezitters die in spanning zat over of ze hun canta mochten houden. De uitkomst van het debat werd met luid applaus ontvangen.

Duijndam: “Het is natuurlijk niet zo gek dat af en toe wordt gekeken of mensen nog wel een canta nodig hebben. Maar zoals het nu ging voelden mensen zich totaal niet serieus genomen. Begrijpelijk: hun gezondheid was geen haar verbeterd sinds ze in de canta van de gemeente reden en toch moesten ze die nu inleveren. Op initiatief van ons samen met PvdA, GroenLinks en D66  wordt er voor deze mensen een uitzondering gemaakt. Dat laat maar weer zien dat actievoeren helpt.”