Bouwexplosie Amsterdamse sociale- en middenhuur

22 juni 2017

Bouwexplosie Amsterdamse sociale- en middenhuur

Tot 2025 komen er in Amsterdam 20.000 sociale huurwoningen bij en 20.000 huizen voor mensen met een middeninkomen. Dat betekent dat de gemeente bij 80% van alle 50.000 huizen die gebouwd gaan worden regels instelt om de huizen betaalbaar te houden. SP-wethouder Laurens Ivens: “Dit is een forse breuk met het verleden want voorheen stelde de gemeente voor slechts 30% van de nieuwbouw maximale huurprijzen in. Door dat nu voor 80% van de huizen te doen kiezen wij radicaal voor het aanpakken van het falen van de markt.”

De komende 8,5 jaar worden er zo’n 50.000 huizen gebouwd in Amsterdam. 20.000 van deze huizen zullen sociale huurwoningen worden. Dat betekent dat de huur niet hoger dan 725 euro per maand mag zijn, en dat de huizen beschikbaar zijn voor mensen met een jaarinkomen tot ongeveer 35.000 euro.

Nog eens 20.000 huizen worden middeldure woning. Eigenlijk zijn dat vrije sector huizen die door rijksregels zo duur mogen zijn als de verhuurder wil vragen. Maar door nieuwe gemeentelijke regels komt de huur tussen de 725 en 950 euro per maand. Dat scheelt enorm aangezien zonder ingrijpen de markt al snel €1500 per maand huur vraagt voor diezelfde woning. De huizen zijn beschikbaar voor mensen met een inkomen tussen de 35.000 en 53.000 euro per jaar.

De enorme nieuwbouwaantallen moeten ertoe leiden dat de woningnood getemperd wordt. Die is juist het grootst onder mensen met een bescheiden inkomen. De gemeente gaat voor de nieuwbouw onderzoeken of een deel van de huizen specifiek kan worden gereserveerd voor agenten, verplegers en onderwijzers. Dat zijn beroepen waar een groot tekort aan dreigt te onstaan. Ook wil het stadsbestuur in overleg gaan met buurgemeenten om de regionale woningregels zo te veranderen dat de helft van de nieuwe sociale huurwoningen bestemd is voor mensen uit de regio Amsterdam. Daar zijn momenteel geen regels voor.

Laurens Ivens: “Het is heel belangrijk dat we voor zo’n groot deel, 80%, gaan ingrijpen op de woningprijzen. Als we de prijzen aan de markt overlaten, is Amsterdam alleen nog bereikbaar voor mensen met geld. Ons plan moet er juist voor zorgen dat kinderen die in Amsterdam zijn opgegroeid en nu al jaren bij hun ouders inwonen, eindelijk een eigen stek krijgen. Of dat mensen nu nog tegen hun wil in naar vreemde steden verhuizen omdat ze geen betaalbaar huis kunnen vinden, gewoon in hun eigen stad kunnen blijven wonen. Wij zijn er voor de mensen, niet de markt.”