Kamer stemt in met SP-plan voor scherpere regels vakantieverhuur

20 juni 2017

Kamer stemt in met SP-plan voor scherpere regels vakantieverhuur

Vandaag stemde de Tweede Kamer in met een voorstel van de SP om toeristische verhuur beter kunnen reguleren en misstanden aan te pakken. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: “Er is niets mis mee om je kamer of huis tijdelijk te verhuren, maar vakantieverhuur loopt de spuigaten uit. Met name in Amsterdam. We moeten voorkomen dat hele straten bestaan uit huizen voor toeristen. Die kant gaat het op als we niets doen. Daarom zijn duidelijke regels nodig zodat vakantieverhuur weer leuk wordt.”

Het tijdelijk verhuren van je huis aan toeristen via AirBnB of Wimdu is big business geworden. Maar het leidt regelmatig tot overlast, onveilige situaties, oneerlijke concurrentie en oneigenlijk gebruik van een woning. Steeds meer wereldsteden nemen maatregelen om online platforms als AirBnB aan banden te leggen. Beckerman: “Het is te gek voor woorden dat in Amsterdam woningnood heerst, maar dat tegelijkertijd steeds meer appartementen worden onttrokken aan hun functie. Namelijk een thuis bieden aan de inwoners.”

De gemeente Amsterdam sloot vorig jaar bijna 300 panden, maar had de Tweede Kamer gevraagd om meer mogelijkheden om vakantieverhuur te kunnen handhaven en overlast en illegale hotelvorming te voorkomen. SP-wethouder Laurens Ivens, die zich al lange tijd inzet om misstanden rondom vakantieverhuur aan te pakken is blij met het besluit van de Tweede Kamer: “Wij doen in Amsterdam wat we kunnen om vakantieverhuur te reguleren, maar lopen wel tegen de beperkingen van de landelijke wetten op. Ik ben blij dat we onze strijd voor wonen en tegen illegale hotels vanaf nu samen met Rijk mogen leveren en winnen!”