Maak van N1 een veilig en duurzaam festivalterrein

16 augustus 2017

Maak van N1 een veilig en duurzaam festivalterrein

De SP wil van het stadsbestuur weten hoe zij het toekomstige festivalterrein N1 in Westpoort een veilig en duurzaam festivalterrein gaan maken. SP-raadslid Tiers Bakker: “Ik juich het toe dat er aan de rand van de stad een plek komt waar op een leuke manier festivals kunnen worden georganiseerd. Zo kunnen we onze stadsparken en woonbuurten ontlasten. Maar laten we van zo’n nieuw festivalterrein dan wel meteen een succes maken, en laten we ervoor zorgen dat alle onzekerheden over veiligheid en natuur/milieu op tijd zijn opgelost.”

Het stadsbestuur kondigde dit voorjaar aan om in het Westelijk Havengebied een evenemententerrein aanleggen. Op deze manier hoopt de gemeente het aantal evenementen in de stad verminderen. Maar uit informatie van betrokkenen blijkt dat er nog onzekerheid is over de manier waarop het terrein met de naam N1 veilig en duurzaam kan worden ingericht. Zo lopen onder het terrein bijzondere hogedruk kerosine- en gasleidingen. Ook is nog niet duidelijk hoe het zit met beschermde flora en fauna in dit gebied.

De SP heeft daarom schriftelijke vragen ingediend bij het stadsbestuur. Bakker: “Festivals horen thuis in Amsterdam. Tegelijkertijd is de overlast van festivals in stadsparken en woonbuurten een probleem dat we moeten oplossen. En dat moeten we goed doen. Ik hoop dat het stadsbestuur de zorgen en problemen over de veiligheid en duurzaamheid van het festival kan wegnemen, zodat festival een goed thuis krijgen in het Havengebied.”