42.000 zonnepanelen op corporatiewoningen

5 oktober 2017

42.000 zonnepanelen op corporatiewoningen

Foto: Pieter Morlion cc / `https://www.flickr.com/photos/pietermorlion/7002498434/in/photolist-bEMCPC-cvE6XG-dvmXA5-bHbG44-uBiPJD-9ZP4ej-h23SfX-nw6R97-jg4

Met hulp van een voordelige lening van de gemeente gaat corporatie Ymere 42.000 zonnepanelen aanleggen op daken van woningen. SP-raadslid Remine Alberts: “Dit soort projecten zijn de grote klappers die we nodig hebben. En het mooie is: niet alleen het klimaat is erbij gebaat, ook de energierekening van de huurders gaat omlaag.”

Dat corporaties zich gaan inzetten voor verduurzaming van de woningen is eerder deze raadsperiode vastgelegd in de zogenoemde samenwerkingsafspraken. Daarin is ook afgesproken dat er veel minder sociale huurwoningen mogen worden verkocht en dat de verhuurprijzen worden verlaagd. Dankzij een energielening van wethouder Choho geeft de gemeente hier nu een extra duw in de rug. Over die lening hoeft Ymere namelijk geen commerciële rentetarieven te betalen.

Alberts: “Dat geeft net het verschil waardoor deze verduurzaming op grote schaal mogelijk wordt. Dat is belangrijk want om echt verschil te maken is grootschalige collectieve actie nodig. Met alleen goedbedoelde maar kleine initiatieven alleen gaan we  er niet komen.”