Meer 50+’ers aan het werk

18 oktober 2017

Meer 50+’ers aan het werk

Tussen januari en september heeft de gemeente meer dan 700 vijftigplussers vanuit de bijstand aan het werk geholpen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart is blij met het resultaat: “Dit betekent dat een flinke groep mensen er in inkomen op vooruit gaat. Bovendien geeft werk mensen ook veel meer eigenwaarde. Daar zet ik mij als wethouder heel graag voor in.”

Sinds vorig jaar besteedt de gemeente naast jeugdwerkloosheid extra veel aandacht aan werkloosheid onder mensen van boven de vijftig. Belangrijk bij de Amsterdamse aanpak is dat er veel persoonlijke aandacht is voor de werkzoekende. In plaats van het versturen van de verplichte, vaak zinloze sollicitatiebrieven, kijkt de gemeente per geval wat er wél nodig is om aan het werk te komen. Zoals het halen van een extra certificaat, of een omscholing naar ander werk. Het doel voor heel 2017 was om 630 vijftigplussers aan het werk te helpen. Dat is dus in de eerste drie kwartalen van het jaar al ruimschoots gehaald.

Vliegenthart: “Natuurlijk hebben we veel te danken aan het aantrekken van de economie. Maar we zagen juist op veel plekken dat vijftigplussers daar minder van profiteren omdat werkgevers vooroordelen hebben. Ze denken dat ouderen te langzaam of te ouderwets zijn. Wij voeren campagne onder bedrijven om die vooroordelen weg te nemen en de kans op werk voor vijftigplussers te vergroten. Door die campagne, en door de persoonlijke aandacht voor de werkzoekenden vanuit de gemeente, zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen op een plek belanden waardoor ze erop vooruit gaan.”