Amsterdam begint proef voor bijverdienen in de bijstand

8 november 2017

Amsterdam begint proef voor bijverdienen in de bijstand

Foto: SP / Creative commons

Amsterdam begint een proef waarbij mensen naast hun uitkering twee jaar lang maandelijks 200 euro uit werk mogen bijverdienen. Nu is het nog zo dat mensen een kwart van hun inkomsten mogen houden met een maximum van 200 euro. Vliegenthart: “Door dit experiment kunnen mensen met een laag inkomen er direct op vooruitgaan in hun salaris door een deeltijdbaan. Op de langere termijn verwachten we dat mensen een veel grotere kans hebben om een volledige baan te krijgen waardoor ze de bijstandsuitkering niet meer nodig hebben.”

De proef gaat twee jaar duren. Alle Amsterdamse bijstandsgerechtigden die naast hun uitkering geld gaan verdienen mogen daar per maand 200 euro van houden. De inkomsten worden vanwege juridische redenen in eerste instantie wel ingehouden op de uitkering, maar worden twee keer per jaar teruggestort via premies.

Naast de eerdere uitbreiding van de armoedevoorzieningen naar mensen die een klein pensioen of salaris hebben, is dit opnieuw een regel waardoor het zoeken van werk extra loont. Vliegenthart: “Werken moet lonen. Sommige partijen willen dat regelen door mensen zonder werk nóg armer te maken. Maar wij kiezen er juist voor om het inkomen te verbeteren van mensen die gaan werken. Dat is niet alleen socialer en beter voor de portemonnee van de Amsterdammers. Ook de schatkist van de gemeente is daarbij gebaat.”