Daklozen krijgen toch eerlijk betaald voor werk in de fietsenverhuurbranche

6 november 2017

Daklozen krijgen toch eerlijk betaald voor werk in de fietsenverhuurbranche

Foto: rene gademan cc / flickr CC

Deze fietshonden hebben in ieder geval een dak boven het hoofd.

Er worden geen daklozen aan het werk gezet voor 5 euro per dag. Dat blijkt uit de reactie van het stadsbestuur op schriftelijke vragen van de SP over een plan van een nieuw fietsverhuurbedrijf. Het bedrijf verzekert de gemeente dat zij medewerkers in plaats daarvan een passend salaris zullen bieden. SP-gemeenteraadslid Helmie Bijleveld is blij dat daklozen nu fatsoenlijk krijgen betaald als zij worden ingehuurd door het bedrijf: “Wie werkt heeft recht op eerlijk loon, ongeacht in welke situatie iemand zich bevindt.”

Eind van de zomer maakte een nieuw fietsenverhuurbedrijf bekend daklozen in te willen zetten voor het verspreiden van reclamemateriaal. Als ruil zouden de daklozen gratis mogen overnachtingen in de daklozenopvang, dat kost normaal 5 euro per nacht. Naast de SP stond ook de Daklozenvakbond op haar achterste benen om deze vreemde bedrijfsvoering van het beginnende bedrijfje. Helmie Bijleveld: “Het bedrijf handelde met goede bedoelingen. Ze zeiden daklozen juist te willen helpen. De manier waarop ze dat aanpakten was alleen wel een beetje onhandig. Als je iemand inhuurt moet je die namelijk gewoon betalen, anders is het uitbuiting.”

Het fietsenverhuurbedrijf zegt nu te balen van de berichtgeving en de daaropvolgende negatieve reacties. De SP is blij het te horen en kijkt uit naar het werk dat zij daklozen zullen aanbieden. Helmie Bijleveld: “Want elke euro telt mee als je bijna geen geld hebt, zoals de meeste daklozen.”