Stadsbestuur wil zakkenvullende woningbemiddelaars steviger aanpakken

29 november 2017

Stadsbestuur wil zakkenvullende woningbemiddelaars steviger aanpakken

Foto: SP / Creative commons

Het stadsbestuur wil op zoek naar manieren om woningbemiddelaars die misbruik maken van de woningnood harder aan te pakken. Dat blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van SP-raadslid Erik Flentge. “Goed dat het stadsbestuur hiermee aan de slag wil. Mensen doen de gekste dingen om een huis te kunnen vinden, en slinkse types springen daar op in om hun zakken te vullen. Dat maakt de woningmarkt alleen maar zieker, dus ik ben blij dat het stadsbestuur op zoek wil naar manieren om wanpraktijken uit te bannen.”

Sinds een paar jaar mogen woningbemiddelaars die op zoek zijn naar huurders voor een huis geen sleutelgeld en courtagekosten vragen. Maar door de woningnood komt het toch nog vaak voor dat bemiddelaars hoge kosten in rekening brengen bij het tekenen van het huurcontract. Flentge: “Dat is een belangrijke regel om huurders te beschermen. Maar tegelijkertijd weet lang niet elke woningzoekende van deze regel. Bovendien zijn sommige woningzoekenden allang blij dat ze een huis gevonden hebben, en zijn ze bang voor gedoe als ze bezwaar maken tegen de bemiddelingskosten.”

Niet alleen de hoge bemiddelingskosten zijn een probleem. Ook bestaan er bedrijfjes die nepadvertenties aanbieden en huurders geld vragen om erop te kunnen reageren. Één van de bedrijven naar aanleiding waarvan de SP schriftelijke vragen stelde, de Facebookpagina InAmsterdamtehuur, is inmiddels opgeheven.  Flentge: “dat is goed nieuws, maar er zijn meer bemiddelaars en websites die woningzoekenden voor de gek houden. Het zou mooi zijn als de gemeente straks mogelijkheden heeft om in te grijpen bij zulke praktijken, die in feite neerkomen op oplichting en diefstal.”