Zet gemeentelijke samenwerking met Shell in ijskast

28 november 2017

Zet gemeentelijke samenwerking met Shell in ijskast

Op de achtergrond het hoofdkantoor van Shell

De SP vindt dat de gemeente Amsterdam niet langer moet samenwerken met Shell, zolang dit bedrijf wordt verdacht van betrokkenheid bij ernstige mensenrechtenschendingen in Nigeria. Wat de SP betreft stopt de gemeente onder meer de samenwerking via de zogenoemde Amsterdam Economic Board, in afwachting van verder strafrechtelijk onderzoek. SP-raadslid Tiers Bakker: “Een gemeente die mensenrechten internationaal uitdraagt, kan onmogelijk blijven samenwerken met een bedrijf dat deze rechten met voeten treedt.”

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International presenteerde vandaag een onderzoeksrapport over de rol van Shell in Nigeria, begin jaren ’90. Daaruit blijkt dat het bedrijf een kwalijke rol heeft gespeeld bij een serie moorden, verkrachtingen en martelingen van inwoners die protesteerden tegen de milieuvervuiling van het oliebedrijf. Bij deze acties werd onder meer schrijver en activist Ken Saro-Wiwa vermoord.  Shell heeft, met medeweten van bestuurders in Europa, het Nigeriaanse leger meerdere keren aangespoord om op te treden tegen deze protesten, terwijl het wist welke afschuwelijke gevolgen dat zou hebben. Vermoedens bestaan dat Shell de executies zelfs heeft aangemoedigd.

Voor de SP reden om het stadsbestuur bij de regering te laten aandringen op strafrechtelijk onderzoek tegen het bedrijf. SP-raadslid Bakker: “Het hoofdkantoor van Shell staat aan het IJ in Noord. Dan lijkt het me dat ook de gemeente Amsterdam er belang bij heeft dat Shell gestraft wordt voor het schenden van mensenrechten. Totdat het strafrechtelijk onderzoek is afgerond zou de samenwerking tussen gemeente en Shell voor onbepaalde tijd moeten worden gestopt. We moeten zoveel mogelijk afstand nemen van een bedrijf dat volgens Amnesty verantwoordelijk is voor allerlei politieke moorden.”