SP wil landelijk actieplan schimmelhuizen

4 december 2017

SP wil landelijk actieplan schimmelhuizen

Foto: SP

Het gebouw van de Tweede Kamer moet de komende jaren grondig worden gerenoveerd. Een metershoog bord in de hal van de Kamer met foto’s geeft aan dat schimmels één van de belangrijkste reden zijn voor deze tot 475 miljoen kostende renovatie. Tegelijkertijd zitten een half miljoen Nederlanders in een huis met schimmel waar vaak niets aan gebeurt. Volgens de SP moet de Tweede Kamer  zich niet alleen zorgen maken over haar eigen gezondheid maar ook die van anderen. De SP pleit voor een landelijk actieplan voor de aanpak van schimmels in huizen.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman:  “Ik heb veel mensen gesproken die ziek worden van hun eigen huis. Kleine kinderen die al heel jong astma puffertjes en zware medicijnen moeten gebruiken. Bewoners van dit soort woningen worden vaker ziek, leven korter en korter in goede gezondheid. Dat is onbestaanbaar.”

Schimmels in woningen worden een steeds groter probleem, met name in sociale huurwoningen. In 2007 had slechts 9% van de huizen schimmels, uit het meest recente onderzoek blijkt dat dat percentage is opgelopen naar 43%. Veel woningcorporaties deden mede vanwege geldproblemen door de Haagse verhuurderheffing,  weinig aan onderhoud waardoor dit probleem zo explosief kon groeien.

Beckerman vroeg in mei al om een landelijk actieplan tegen schimmelwoningen. “Als de Tweede Kamer zich zorgen maakt over zijn eigen gezondheid, moeten Kamerleden zich ook zorgen maken over de gezondheid van een half miljoen mensen in schimmelwoningen. In onze eigen woningwet staat immers dat we een zorgplicht hebben.” Beckerman wil een landelijk onderzoek en meldpunt, een actieplan met corporaties, een korting op de verhuurderheffing zodat achterstallig onderhoud en vocht en schimmelproblemen kunnen worden aangepakt en boetes wanneer dit niet of te laat gebeurt.

Amsterdams gemeenteraadslid voor de SP Erik Flentge voert veel acties tegen schimmelwoningen: “Ik steun dit voorstel van de SP Tweede Kamer. Het is te gek voor woorden dat we straat voor straat en buurt voor buurt moeten strijden tegen schimmel in woningen. Een veilige en gezonde woning is een recht, niet iets waar je voor zou moeten strijden. Amsterdam heeft woningkwaliteit bovenaan de politieke agenda gezet. Een landelijke structurele aanpak, ondersteund en aangevoerd door de minister kan onze strijd tegen schimmelwoningen vooruit helpen.”