Betaalbare huizen voor beginnende leraren

23 januari 2018

Betaalbare huizen voor beginnende leraren

Foto: SP / Creative commons

Amsterdam gaat honderd betaalbare huizen reserveren voor jonge beginnende leraren. SP-wethouder Laurens Ivens: “Met deze maatregel komen we op voor een groep mensen die belangrijk is voor de maatschappij maar die het op de woningmarkt aflegt tegen mensen met een grote zak geld. Wat mij betreft gaan huizen naar mensen die ze het hardst nodig hebben, in plaats van dat ze vooral gaan naar mensen die de grootste bankrekening hebben.”

Het plan past in de lijn van de Woonagenda die inzet op meer betaalbare woningen en vooral er ook voor wil zorgen dat deze woningen bij de juiste mensen terecht komen. Bijvoorbeeld bij mensen die dakloos geworden zijn, mensen die uit de opvang komen, vluchtelingen en ook mensen die een belangrijk beroep hebben maar daarbij niet genoeg verdienen voor de dure marktprijzen. Op verzoek van de gemeenteraad wordt hier nu mee begonnen door leraren alvast meer kansen op een woning te geven.

Ivens: “Om leraren in de stad te houden is meer nodig dan alleen een betaalbare woning. Zo blijkt uit onderzoek dat het geven van een vast contract nog belangrijker is. Die uitdaging ligt bij de schoolbesturen, maar daar gaat de gemeente niet op wachten. Als we niks doen vertrekken veel afgestudeerde leraren de stad uit. Want huizen in de vrije sector zijn te duur en de wachtlijst op Woningnet is te lang.  Daarom zoeken we naar betere manieren om de woningen zo goed mogelijk te verdelen. We beginnen nu met de leraren, maar kijken ook naar zorgmedewerkers, agenten en medewerkers van kinderopvang. Het laatste dat ik wil is een stad waar je wel terecht kan als maar dik verdient, maar waar mensen die onze stad maken niet terecht kunnen.”