Kom met feiten over Schipholoverlast

3 januari 2018

Kom met feiten over Schipholoverlast

De SP vindt dat het stadsbestuur moet aandringen op degelijke en transparante informatie over de overlast van luchthaven Schiphol. Tot nu toe is informatie keer op keer uitgesteld, omdat er discussie is over de betrouwbaarheid van de cijfers. SP-raadslid Remine Alberts: “Schiphol heeft tot nu toe enorm de schijn tegen. Ik wil dat het stadsbestuur zich hier tegenaan gaat bemoeien. Je kan niet over uitbreiding van Schiphol praten zolang onduidelijk is wat het voor onze woonbuurten gaat betekenen.”

Dit jaar gaan omwonenden, politiek en Schiphol om de tafel over eventuele uitbreidingsplannen van Schiphol. Schiphol wil dat er meer vliegtuigen mogen opstijgen van Schiphol, ook al hebben veel mensen die in de regio wonen nu al behoorlijke overlast van de herrie en de uitlaatgassen van de vliegtuigen. Acht gemeentes uit de regio zegden deze week het vertrouwen in Schiphol op, omdat ze niet geloven dat Schiphol nog gaat komen met juiste informatie over geluidsoverlast en luchtvervuiling.

Uit berichten van de NOS blijkt dat Amsterdam zich nog niet wilde uitspreken over de Schipholberekeningen. Alberts: “Ik wil van het stadsbestuur weten welke conclusie men trekt uit het feit dat acht gemeentes er geen vertrouwen meer in hebben. Volgens mij heeft onze gemeente dezelfde belangen als andere gemeentes in de regio, namelijk dat je hier veilig en gezond kunt wonen. Als blijkt dat we niet op de Schipholcijfers kunnen vertrouwen wil ik desnoods dat het stadsbestuur zelf onderzoek gaat doen. Laten we voorkomen dat we meegetrokken worden in de uitbreiding van Schiphol op basis van slechte informatie, waardoor omwonenden en het milieu de dupe zijn.” De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over dit onderwerp.