Speur discriminerende uitzendbureaus op en ban ze uit

30 januari 2018

Speur discriminerende uitzendbureaus op en ban ze uit

De SP wil dat het stadsbestuur gaat controleren of uitzendbureaus waar de gemeente mee samenwerkt zich schuldig maken aan discriminatie. Als dat zo is wil de SP dat per direct de samenwerking met deze bedrijven wordt stopgezet. SP-raadslid Erik Flentge: “Wat je huidskleur of afkomst ook is, iedereen verdient een gelijke kans. Dat dat kennelijk niet geldt in de uitzendsector is een grof schandaal waar we korte metten mee moeten maken.”

Uit onderzoek van televisieprogramma Radar blijkt dat bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus meewerkt mee aan discriminatie op afkomst. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt. Het is niet de eerste keer dat uit onderzoek blijkt dat uitzendbureaus bereid zijn om aan zulke verzoeken mee te werken.

De gemeente doet regelmatig zaken met uitzendbureaus om voor tijdelijke klussen personeel te zoeken. Flentge: “Het lijkt erop of er structureel wat fout zit in de uitzendsector. De gemeente heeft eerder al afspraken gemaakt met de uitzendbranche, maar daarmee zijn we er nog niet. Bedrijven die dit doen hebben kennelijk geen geweten. Laten we ze dan in hun portemonnee pakken. Ik wil dat we uitsluiten dat de gemeente met deze rotte appels zaken doet. De gemeente zal alle middelen die ze heeft moeten inzetten om dit grote maatschappelijke probleem aan te pakken. Actie is nodig”

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie.